6 maart 2025

Nieuws

Aan de slag met de Klassewerkplek-rapportage!

De Klassewerkplek-rapporten zijn binnen. Even voel je als leerkracht, schoolleider of bestuurder weer hoe het is om een rapport te ontvangen. Spannend om in cijfers te zien wat jullie goed doen en wat jullie nog verder kunnen ontwikkelen. Want van dit rapport hangt veel af: namelijk het werkgeluk van iedereen in het team. Natuurlijk wil je de zaken die hoog scoren, borgen. En dat wat beter kan, verbeteren. De handvatten hiervoor zitten in het rapport zelf. Hoe je die gebruikt, lees je hier.

1. Zelf doen

Van zelf doen, leer je het meeste, vertellen we de kinderen, maar dat geldt natuurlijk net zo goed voor onszelf. Daarom raden wij aan om een dagdeel uit te trekken om het rapport als team zelf, samen door te nemen en een stappenplan te maken.

Je begint hiervoor bij de pagina detailscores leerkracht en lio. Hier vergelijk je de scores van jouw school met het landelijk gemiddelde. Dit laatste is belangrijk, want de score op zichzelf zegt niet zoveel. Lees het hele rapport en je zult zien dat bijna alle scholen relatief laag scoren op werkdruk en arbeidsvoorwaarden.

Met de pagina detailscores leerkracht en lio voor je neus, is dit het stappenplan:

Drie sterke punten

Kijk eerst waar jouw school hoger scoort dan het gemiddelde. De kleurcode helpt je daarbij. Kies drie sterke punten en bespreek hoe je die vasthoudt. Wat heb je hiervoor nodig als leerkracht of lio? Welke ondersteuning verwacht je? Kan het bestuur of de schoolleider je hierin faciliteren?

Drie ontwikkelpunten

Daarna kijk je op welke drie punten jullie minder scoren dan het landelijk gemiddelde. Hoe komt dat, denk je? En hoe denk je dat dit beter kan?

Let vooral op de twee thema’s met de hoogste voorspellende waarde voor werkgeluk, namelijk Mijn eigen groei en Mijn leidinggevende is er voor mij. Deze hebben de meeste impact op werkgeluk.

Voorwaarden voor succes

Om een goed gedragen plan op te stellen, zijn de volgende voorwaarden cruciaal:

Teaminspanning

Ontdek gezamenlijk wat werkt en wat beter kan. Wanneer een HR-team of schoolleider dit voorbereidt en taken uitdeelt, wordt het nooit ‘jullie’ plan. Alleen als je het samen bekijkt en bespreekt, zul je merken dat teamleden enthousiast worden en uit zichzelf aanbieden een deel van het plan te trekken. Laat iedereen zijn eigen rol en niveau hierin kiezen.

Ondersteuning

Zorg dat het plan wordt ondersteund:

  1. binnen de school, met teamleden die graag willen bijdragen en ideeën hebben;
  2. binnen het bestuur, met bijvoorbeeld schoolleiders van andere scholen die goed scoren op de verbeterpunten of HR-medewerkers die het groeiproces begeleiden;
  3. eventueel met externe hulp, bijvoorbeeld van het Vervangingsfonds/Participatiefonds (VfPf) of door opleiding. Verderop in dit artikel meer informatie hierover.
Monitor voortgang

Spreek van tevoren af op welke momenten je de voortgang monitort en wat je dan bereikt wilt hebben. Maak de resultaten zo concreet mogelijk. Ook deze monitoring doe je weer met het hele team. Zo blijft het bij iedereen leven.

De beste meting is uiteindelijk natuurlijk om na een jaar opnieuw mee te doen aan het Klassewerkplek-onderzoek om te meten wat de impact van jullie acties is geweest op het werkgeluk.

2. Speciaal voor schoolleiders

De rol van de schoolleider is essentieel. Het thema Mijn leidinggevende is er voor mij heeft al vijf jaar op een rij de hoogste correlatie met werkgeluk in het Klassewerkplek-onderzoek. Als uit de rapportage blijkt dat jullie lager scoren dan het gemiddelde op dit thema, dan kun je je als schoolleider opgeven voor de Leergang Leidinggeven aan een Klassewerkplek. Deze leergang is een samenwerkingsverband met de AVS (Academie & Vakvereniging Schoolleiders) en OMJS (Onderwijs Maak Je Samen).

In driekwart jaar werk je in verschillende werkvormen aan een plan van aanpak om het werkgeluk op jouw school te vergroten. Het Klassewerkplek-rapport is daarbij uitgangspunt. Het tijdspad is zo opgesteld dat het onderzoek en de leergang elkaar versterken. De leergang heeft bovendien een herregistratiewaarde van 90 punten voor schoolleiders. Lees meer en schrijf je in.

3. Extra hulp

Vinden jullie het lastig om de ontwikkelpunten handen en voeten te geven of merk je dat je er samen niet uitkomt? Twijfel dan niet om hulp van buitenaf in te roepen. Dat kan jullie net dat zetje in de goede richting geven.

Advies van collega’s uit eigen bestuur

Als je als bestuur hebt meegedaan, dan kun je kijken welke andere scholen goed scoren op de door jullie gekozen verbeterpunten. Nodig collega’s van een andere school uit om te vragen hoe zij het aanpakken.

Vervangingsfonds Participatiefonds (VfPf)

De meeste scholen betalen premie aan het VfPF. Het doel van deze organisatie is om onderwijspersoneel te behouden en verzuim te verminderen. Hun adviseurs kunnen jullie (gratis!) helpen met de verbeterpunten uit het onderzoek om te zorgen dat iedereen met plezier aan het werk is en blijft. Zij weten wat werkt en denken graag met jullie mee over een effectieve aanpak. Je kunt via hun website contact opnemen met een adviseur uit jouw regioteam.

Andere specifieke vraag

Natuurlijk mag je ons ook altijd mailen. Wij helpen je graag verder met jullie hulpvraag.

Ga het podium op en deel je leerproces en successen!

Van jouw leerproces kunnen andere scholen leren. Dus of je nu een Klassewerkplek bent of nog op weg bent daar naartoe, deel vooral jouw ervaring met anderen en laat je horen. Wij nemen regelmatig contact op met scholen om te vragen of ze willen deelnemen aan de Tjipcast, een interview, een artikel in een magazine, een sessie met OCW of een lezing op een congres. Heb je iets te delen en hebben we je niet benaderd, dan kun je altijd contact met ons opnemen. We geven je graag een podium, want werken aan werkgeluk draagt bij aan het lerarenbehoud. Willen we niet allemaal een school zijn waar de leerlingen overgaan en de leerkrachten blijven zitten?

Willen we niet allemaal een school zijn waar de leerlingen overgaan en de leerkrachten blijven zitten?

Aan de slag!

  • Benoem 3 goede punten uit de detailscores en hoe je deze behoudt.
  • Benoem 3 zwakke punten uit de detailscores en hoe je deze wilt verbeteren.
  • Zet dit als team in een plan van aanpak met actiehouders.
  • Kies monitormomenten en wat je dan bereikt wilt hebben.
  • Bespreek eventueel externe hulp of opleiding om de ontwikkelpunten te realiseren

Om deze inhoud te bekijken, vragen we je akkoord te geven voor optionele cookies. Door op de knop hieronder te klikken, sta je alle cookies toe en wordt de inhoud direct geladen. Lees ons cookiebeleid voor meer informatie.