5 december 2022

Interview

De Springplank in Leiden is een stevige school op relatie én inhoud. Echt een Klassewerkplek!

Gewoon goed onderwijs noemen ze het op hun website. Gewoon, gewoon... zo gewoon is goed onderwijs niet. Het is hard werken en dat doen ze bij De Springplank. Maar uit een gesprek met schoolleider Harmanneke Ensing blijkt dat ze dat ook weer heel gewoon vinden. Wij vinden het bijzonder dat een school met zo’n brede populatie erin slaagt goed onderwijs te bieden én onderling een sterke relatie op te bouwen. Want ze hebben elkaar af en toe best nodig om op terug te vallen. Die goede werkrelatie is er dus. Dat is één factor die werkgeluk bepaalt. Wat ze nog meer doen om het werkgeluk zo hoog te houden dat ze Klassewerkplek zijn, vragen we aan Harmanneke.

Voorbereiding op de echte wereld

De Springplank is een middelgrote school met 250 leerlingen. De school springt er uit qua verschillende nationaliteiten en achtergronden van de kinderen. Er is een mooie gemixte populatie , een minimaatschappij waarin zij samen werken, samen leren en samenleven. “Dat biedt een goede voorbereiding op de maatschappij”, vertelt Harmanneke. De school staat in een wijk waar relatief veel kwetsbare mensen wonen. De leerkrachten die kiezen voor De Springplank, kiezen daarmee bewust voor een onderwijskansen school, omdat ze daar verschil kunnen maken.

“Ik ben heel trots op mijn team. Je merkt dat de mensen die hier werken, dat met passie doen. Er gebeurt ook altijd wel iets hier. Never een dull moment. Maar je moet ertegen kunnen. Het vraagt wel iets van je.”

Dan is het belangrijk dat je collega’s hebt op wie je kunt terugvallen. En dat kan binnen dit team. Het is een gemengd team, qua leeftijd en ervaring. Iedere leerkracht is naast het lesgeven actief in één van de vier leerteams: burgerschap, taal, rekenen of talent. In die leerteams bepalen ze doelen en zetten leerlijnen op. Ze bezoeken elkaars klassen, geven advies en feedback en gebruiken de kennis als input voor het jaar- en schoolplan. Afwisselend staat één van de thema’s centraal. Je kan niet alles tegelijk. Op dit moment ligt de focus op burgerschap en lezen. Dat wil niet zeggen dat de andere thema’s stilliggen.

Kijken naar de behoeftes van de persoon

Als schoolleider stuurt Harmanneke actief op persoonlijke ontwikkeling. “Je moet nieuwe dingen blijven doen en jezelf ontwikkelen. Maar vooral doen waar je gelukkig van wordt. Zo heb ik een leerkracht die heel creatief is. We hebben toen gekeken naar hoe zij dit kan inzetten voor de school. Ze heeft een opleiding gedaan en staat nu drie dagen voor groep 3 en de andere twee dagen werkt ze als handvaardigheidsleerkracht voor de hele school.” Ook stelt Harmanneke coaches beschikbaar voor mensen die ergens mee worstelen, of dat nu privé is of iets in de klas. Het is duidelijk dat Harmanneke niet alleen naar de leerkracht kijkt, maar naar de leerkracht als mens.

Je moet vooral doen waar je gelukkig van wordt.

De Springplank scoort dan ook hoog in het Klassewerkplek-onderzoek op het domein Mijn schoolleider is er voor mij. Harmanneke geeft leiding via haar mensen, zoals ze het zelf noemt. Dat betekent dat ze veel contact heeft, waardoor ze weet wat de personeelsleden bezighoudt. Dat haar team zo divers is qua samenstelling, maakt het voor haar interessant. “Elke levensfase heeft zijn eigen uitdagingen. Een leerkracht met een jong gezin heeft andere behoeftes dan een leerkracht in de 60. Je moet aansluiten op wat de persoon nodig heeft. Of dat nu ondersteuning is vanwege een moeilijke klas is of een scheiding.”

Geluk of wijsheid?

De Springplank heeft tot nu toe weinig last gehad van het lerarentekort. Geluk, noemt Harmanneke het zelf. Maar ze geeft wel toe dat ze elk jaar maanden aan het puzzelen is op de formatie, om te zorgen dat iedereen op een plek zit waar hij of zij gelukkig is. Dat maakt dat leerkrachten niet snel overwegen om De Springplank te verlaten. De twee formatieplekken die ze hadden, werden snel ingevuld. Mede dankzij collega's binnen het bestuur. Wel is ze zich ervan bewust dat er minder te kiezen valt. Maar ook daar gaat ze praktisch mee om. “Zet mensen op een plek waar ze zich goed voelen en help hen met hun verdere ontwikkeling, dan gaat de school vanzelf bloeien en groeien.”

Zet mensen op een plek waar ze zich goed voelen en help hen met hun verdere ontwikkeling, dan gaat de school vanzelf bloeien en groeien.

Omdat de school NPO-gelden krijgt, kunnen ze op dit moment genoeg ruimte maken voor extra ondersteuning in de school en persoonlijke ontwikkeling van teamleden door extra personeel aan te nemen. Alleen wanneer er iemand ziek wordt, dan lopen ze klem. Ze moet er dan ook niet aan denken hoe het straks zonder deze extra subsidie moet. Als we haar vragen wat zij zou adviseren aan de minister van Onderwijs, dan zegt ze ook: ”Maak al die subsidies structureel, want de vraag ernaar is ook structureel.” Als Harmanneke en haar team de tools krijgen, dan gebruiken ze die in ieder geval goed, blijkt wel. De Springplank is een werkplek met een hoog werkgeluk. Dat moet de minister toch ook iets zeggen!

Om deze inhoud te bekijken, vragen we je akkoord te geven voor optionele cookies. Door op de knop hieronder te klikken, sta je alle cookies toe en wordt de inhoud direct geladen. Lees ons cookiebeleid voor meer informatie.