14 januari 2025
NieuwsInvloed uitoefenen op je eigen werkgeluk? Laat je horen!
Invloed uitoefenen op je eigen werkgeluk? Laat je horen!
Heb je je eigen geluk in de hand? Gedeeltelijk wel, volgens prof. dr. Ruut Veenhoven, emeritus hoogleraar op het gebied van geluk. Een deel is aangeboren, maar het is ook afhankelijk van je levenskeuzes, of je de ruimte hebt om zelf keuzes te maken, en je sociaal-emotionele omgeving, zoals je werkplek.
Belangrijk dus dat je met je schoolleiding of bestuur bespreekt wat je wel en niet waardeert in je werk en je werkomgeving. Dat doe je natuurlijk af en toe in een gesprek, maar kun je nu ook doen door mee te doen aan het Klassewerkplek-onderzoek, dat het werkgeluk op scholen meet. Als jouw school of bestuur zich heeft aangemeld dan heb je vorige week de vragenlijst ontvangen. Tot vrijdag 7 februari heb je de tijd om deze in te vullen.
Hoe je met het invullen van de vragenlijst invloed uitoefent op je eigen werkgeluk, gaan we je nu vertellen!
Zeg wat je denkt: anoniem
Allereerst willen we benadrukken dat je antwoorden anoniem zijn en in de rapportage niet direct tot jou te herleiden zijn. Als je het moeilijk vindt om je uit te spreken, dan is dit je kans om eerlijk te zeggen wat je denkt. In de rapportage van de school worden de resultaten gepresenteerd als het gemiddelde van de antwoorden van alle medewerkers, zowel als totaal voor de hele school als uitgesplitst per rol. Daarnaast worden deze resultaten vergeleken met het landelijke gemiddelde, zodat de school inzicht krijgt in hoe zij presteert ten opzichte van andere scholen en waar eventueel verbeterpunten liggen.
De antwoorden op de open vragen worden wel een-op-een weergegeven, dus als je daarin een specifieke kwestie noemt, dan is dat wel te herleiden. Maar misschien is dat je bedoeling, juist om het bespreekbaar te maken. Want het rapport van Klassewerkplek is niet het eindpunt, maar het startpunt van werken aan meer werkgeluk!
Invloed op de actiepunten voor volgend jaar
In maart ontvangen jullie de resultaten van jullie school. In de rapportage zie je in detail waar teamleden tevreden over zijn en waar nog verbetering mogelijk is. Wat jij nu invult in de vragenlijst, kan leiden tot waardevolle inzichten voor de schoolleiding, het bestuur en/of het hele team.
Met de aandachtspunten kunnen jullie vervolgens aan de slag. Zo oefen je met jouw antwoorden actief invloed uit wat de speerpunten worden voor het komend jaar. In maart geven we je in onze blog concrete tips hoe je van rapportage tot actieplan komt.
Om elk jaar beter te worden, heb je een nulpunt nodig. Als je nu begint met meten, kun je volgend jaar meten of de ingezette verbeteringen effect hebben.
Voorbeeld uit de praktijk: van aandachtspunt tot actiepunt
Een veel gehoorde klacht uit het onderzoek is tijdgebrek. Klassewerkplekken hebben vaak creatieve oplossingen bedacht om dit aan te pakken. Schoolleider Esther Dubbeld van Klassewerkplek De Bongerd in Leusden vertelt bijvoorbeeld in de Tjipcast dat ze samen met een andere school uit het bestuur een extra leerkracht voor 2 dagen in de week in dienst hebben genomen. Deze kan een leerkracht inzetten wanneer hij of zij tijd nodig heeft. Dat geeft ademruimte en leidt tot meer werkgeluk. Het gevoel van werkdruk is afgenomen.
Een jaar lang Klassewerkplek, mits iedereen meedoet!
Scholen die het hoogst scoren op werkgeluk mogen zich een jaar lang Klassewerkplek noemen. Daarvoor krijg je een pakket promotiemateriaal waarmee je dit naar buiten zichtbaar kunt maken. Dit predicaat zorgt in de eerste plaats voor trots binnen het team. Terecht natuurlijk!
Maar daarnaast hebben we gezien dat het ook zorgt voor minder openstaande vacatures. Klassewerkplekken trekken namelijk ervaren leerkrachten aan. Deze scholen hebben al minder last van het lerarentekort dan andere scholen, en als ze vacatures hebben dan krijgen ze meer aanmeldingen. Logisch, want welke leerkracht wil niet werken op een school waar het werkgeluk hoog is?
Wil je dat jouw school zich Klassewerkplek mag noemen? Zorg er dan samen voor dat minimaal 80% van het team de vragenlijst invult. Want alleen dan kun je Klassewerkplek worden. En je laat zien dat jullie er samen voor gaan!
Hoe hoger de respons, hoe betrouwbaarder het resultaat
Klassewerkplek is ontstaan om het lerarentekort en -verloop terug te dringen. Wij zijn er namelijk van overtuigd dat gelukkige leerkrachten blijven zitten. Daarom willen we werken aan hoger werkgeluk in het onderwijs. En dat begint met meten. Pas dan weet je op welke manier je moet werken aan werkgeluk.
Voor een betrouwbare meting is voldoende respons nodig. Hoe hoger de respons, hoe betrouwbaarder de inzichten. Of twee mensen iets invullen of twintig is nogal een verschil. Daarom is het belangrijk dat zo veel mogelijk mensen de vragenlijst invullen!
Waarom het invullen van de vragenlijst zo belangrijk is
- Dit is je kans om (anoniem) feedback te geven over je werkomgeving!
- Alleen met jouw input zien het management en bestuur wat er beter kan.
- Je hebt direct invloed op de speerpunten van jouw school voor het komende jaar/jaren.
- Alleen als minstens 80% van de personeelsleden de vragenlijst invult, maak je kans om een Klassewerkplek te worden. Een respons van minimaal 80% is een belangrijke voorwaarden om kans te maken op de titel Klassewerkplek 2025.
- Hoe hoger de respons, hoe betrouwbaarder de inzichten en gerichter jullie actiepunten.
Nederland: het land van de gelukkige leerkracht
Volgende week vrijdag, 24 januari is het de internationale dag van het onderwijs, uitgeroepen door de Verenigde Naties. Zullen we laten zien dat we in Nederland actief werken aan beter onderwijs door het werkgeluk van de leerkracht centraal te zetten? Vul de vragenlijst voor 7 februari in – het kost slechts 6 minuten en draagt bij aan een betere werkomgeving en nog meer werkgeluk. Dit is jouw kans om te bouwen aan je eigen werkgeluk én dat van je collega’s. Laat van je horen!
Om deze inhoud te bekijken, vragen we je akkoord te geven voor optionele cookies. Door op de knop hieronder te klikken, sta je alle cookies toe en wordt de inhoud direct geladen. Lees ons cookiebeleid voor meer informatie.